התקשר ל: 052-3348950

עקבו אחרינו גם בפייסבוק: יבוא יצוא מא' ועד ת' 

Meir's Israel, רח' הדר 38 קדרון 70795.  | טל'/פקס: 08 | 8598544. נייד: 052-3348950  | מייל: yamit@meirs.co.il

אחריות

אחריות – מי אחראי למה ולמה חשוב להבהיר מראש...

על-מנת שעסקת מכר בין לאומית תצא לפועל עלינו לבחון את מכלול החוזים המרכיבים עסקת מכר בינלאומית בין מוכר (יצואן) לקונה (יבואן) זאת בנוסף לחוזה המכר עצמו.

הגדרת אחריות וחבות כל צד למטען לאורך הדרך – מחצר היצואן לדלתו של היבואן – הולידה צורך להגדרת כללים ושפה משותפת על-מנת למנוע אי נעימויות או אי הבנות הנובעות משפה או מנטליות שונה.
לשפה המשותפת הזו קוראים בקיצור INCOTERMS - מונחי המכירה ואספקת הסחורה וההגדרה של מי אחראי לסחורה ועד איזה שלב והם נהוגים כבר למעלה מ 60 שנים.

הנקודות העיקריות המתייחסות להעברת אחריות בעסקה הן:
נטל ההוצאות –
באיזה שלב עובר נטל ההוצאות מחזקת היצואן לחזקת היבואן - רגע על מה אני משלם...??
זיקת הביטוח –
הנקודה בה עוברת האחריות הביטוחית מהיצואן ליבואן - פה שיטת סמוך לא עובדת - מי אחראי לסחורה בכל נק' בדרך?
נטל הפעולות -
הנקודה בה האחריות לביצוע פעולות להשלמת העסקה עוברת מהיצואן לקונה. חלוקת תפקידים - מי אחראי למה בשרשרת.

חשוב לציין מראש כי כל תנאי שהוסכם מראש בין היצואן ליבואן מקובל על כל הדעות גם מבחינה משפטית, כל עוד ההגדרה ברורה ומוסכמת על שני הצדדים. אך שימוש נכון בשפה יכול למנוע אי הבנות כספיות וביטוחיות.

עיקרי ה INCOTERMS בקצרה:
1. EXW – Ex Work –
תשלום ליצואן עבור הסחורה בלבד. אספקת הסחורה והעברת האחריות ליבואן בחצר היצואן.
או בקיצור - הסחורה מוכנה מתי אתה בא לקחת? תעמיס לבד או שאני אעמיס לך?

Free on Board- FOB .2 –
תשלום עבור הסחורה, הובלה יבשתית ומכס בארץ היצוא - אספקת הסחורה בנמל ארץ היצוא והעברת האחריות ליבואן (מעבר למעקה האוניה).
או בקיצור - הסחורה מוכנה אני אעמיס לך לאוטו (או לאוניה...)

Cost Insurance Freight -CIF .3-
תשלום ליצואן עבור הסחורה, הובלה יבשתית ומכס בארץ היצוא + הובלה ימית וביטוח – האחריות עוברת ליבואן בנמל היעד.
או בקיצור משלוח "עלי" (ברור לך ששילמת עליו מראש..) אם יקרה משהו אנחנו אחראים (גם על זה כבר שילמת..)

Delivered Duty Paid – DDP .4–
או כמו שאנחנו מכירים Door2Door – כל העלויות משולמות ליצואן מראש והאחריות כולה על היצואן עד לאספקת הסחורה
או בקיצור - עסקת הכל כלול

5. Delivered Duty Unpaid – DDU –
הטובין נמסרים לקונה בנקודת מסירה מוסכמת במדינת היבוא. האחריות הכוללת על הטובין חלה על היצואן מלבד תשלומי המכס ותהליכי השחרור מהמכס במדינת היבוא.
או בקיצור - מכירים את ההזמנות מעלי- אקספרס או כל אתר אחר – לרוב זה התנאי אם שילמתם עבור הסחורה כולל משלוח - אל תתפלאו אם ידרשו מכם תשלומים נוספים עבור בדיקה במכס.

6.Free Carrier - FCA -
כמעט כמו FOB – לשימוש בהובלה אווירית. באופן טכני בתנאי FOB על הסחורה להיות מועמסת לפני העברת האחריות בעוד שב FCA הסחורה מועברת לחזקת נציג/סוכן היבואן בארץ היצוא.
או בקיצור - הסחורה מוכנה - לאן להקפיץ לך..?

7.Free Alongside Ship - FAS -
כמעט כמו FOB רק ללא ההעמסה לאוניה.
או בקיצור, הסחורה מוכנה, אני אקפיץ לך ל.. תסתדר לבד משם כן..?

8. Cost and Freight - CFR –
כמעט כמו CIF רק ללא עלות הביטוח זה בעצם FOB מבחינת אחריות בתוספת עלות הובלה ימית.
או בקיצור... אין בעיה, אני אשלח את גיסי אבל הוא צריך כסף לדלק אז..

פחות נפוצים הם גם התנאים מטה - עליהם תוכלו להרחיב בפעולת גוגל פשוטה :)

Carriage Paid To - CPT 
Carriage and Insurance Paid – CIP
Delivered At Frontier - DAF
Delivered Ex Ship - DES
Delivered Ex Quay - DEQ